ΤΗΣ ΣΙΣΣΥΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗ
«Ο ΧΟΙΡΟΣ, ο φίλος όλων, ενθάδε κείμαι, έχοντας αφήσει το έδαφος της Δαλματίας. Πόθησα και πάτησα και το Δυρράχιο και την Απολλωνία, διάβηκα όλη τη γη. Τώρα όμως από τροχαίο έχασα το φως μου, πάνω στη στιγμή που ποθούσα να δω την Ημαθία». Πολύ θα το είχε αγαπήσει το γουρουνάκι αυτό τ' αφεντικό του για να του γράψει τα παραπάνω λόγια στη μοναδική επιτύμβια στήλη χοίρου του αρχαίου κόσμου. Η στήλη βρέθηκε κοντά στην Εδεσσα και πάνω της μπορούμε να δούμε το γουρουνάκι και τον ιδιοκτήτη του να διασχίζουν, τον 3ο μ.Χ. αιώνα, την Εγνατία.Την ίδια διαδρομή έκαναν επί αιώνες έμποροι, πλανόδιοι θίασοι, προσκυνητές, κατακτητές, στρατιώτες, αυτοκράτορες και σουλτάνοι.Ο δρόμος έχει μεγάλη ιστορία και με αφορμή τη σύγχρονη Εγνατία ο αρχαιολόγος Γιάννης Λώλος και ο φωτογράφος Γιώργης Γερόλυμπος αποφάσισαν να τον διασχίσουν με οδηγούς αρχαία κείμενα, ιστορικούς, περιηγητές, γεφύρια κι ευρήματα και να τη διηγηθούν για πρώτη φορά ολόκληρη.Καρπός της έρευνας τους είναι το λεύκωμα «Εγνατία οδός» των εκδόσεων «Ολκός», που μας ταξιδεύει στον χώρο, στον χρόνο και σε τρεις αυτοκρατορίες: τη ρωμαϊκή, τη βυζαντινή και την οθωμανική.«Η χάραξη μιας οδού από την Αδριατική μέχρι το Βυζάντιο»-λέει ο Γ. Λώλος- «ήταν πρόκληση για τους Ρωμαίους τοπογράφους». Επρεπε να αναζητήσουν ορεινά περάσματα κατάλληλα για αμαξήλατοδρόμο, να περάσουν λίμνες έλη και ποτάμια, να προσαρμόζονται στις ιδιομορφίες του εδάφους και του φυσικού ανάγλυφου, να κατασκευάσουν οδοστρώματα, να κτίσουν δεκάδες γέφυρες- κι όλα αυτά χωρίς να παρεκλίνουν σημαντικά από την ευθύγραμμη πορεία.Χάρη σε δυο μιλιοδείκτες που βρέθηκαν κοντά στη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα γνωρίζουμε πως η οδός πήρε το όνομα της από τον Gnaeus Egnatus, ανθύπατο της επαρχίας της Μακεδονίας (146-120 π.Χ). Είχε μήκος 1.100 χιλιόμετρα και η σημασία της για τη διοίκηση, το εμπόριο και τον στρατό της αυτοκρατορίας ήταν τεράστια.Από εκεί οι Ρωμαίοι κινήθηκαν εναντίον των διάφορων βαρβαρικών φυλών, αυτή διέχισαν για να συγκρουστούν ο στρατός του Αντώνιου και του Οκταβιανού κι εκείνος του Βρούτου και του Κάσσιου για τη διαδοχή του Καίσαρα. Από τις επιγραφές διαπιστώνουμε επίσης πόση φροντίδα απαιτούσε η συντήρηση του δρόμου.Ως επισκευαστής του, ο Τραϊανός κέρδισε τέτοια δόξα, ώστε η παράδοση αναφέρει πως όταν ο Γρηγόριος ο Μέγας επέστρεφε από την Κωνσταντινούπολη στη Ρώμη εντυπωσιάστηκε τόσο από το οδόστρωμα που προσευχόταν τρεις μέρες για τον ειδωλολάτρη αυτοκράτορα. Με το τέλος του αρχαίου κόσμου, ο οδικός άξονας άρχισε να υπολειτουργεί. Η βυζαντινή πρωτεύουσα δεν χρειαζόταν πια τακτική επικοινωνία με τη Ρώμη, οι ιταλικές πόλεις απέκτησαν ναυτικό για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους, οι βυζαντινοί-κι αργότερα οι οθωμανοί- άρχισαν να χρησιμοποιούν λιγότερο τροχοφόρα που χρειάζονται καλοστρωμένους δρόμους. Το δυτικό τμήμα της Eγνατίας περιέπεσε σε αχρηστία και το μόνο κομμάτι που παρέμεινε ανέπαφο ήταν αυτό μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κωνσταντινούπολης. Σήμερα μόνο 26 χλμ. της παλιάς Εγνατίας είναι ορατά. Τα σημεία της που σώζονται είναι εκεί όπου η άσφαλτος παρέκλινε της αρχαίας οδού και σε ορεινά μέρη που δεν μπορούσαν να καλλιεργηθούν. Κατά μήκος της πορείας της διασώζονται ίχνη από πολιτείες που εξυπηρετούσε.Στο Δυρράχιο βλέπουμε ακόμα τμήματα από τα παλιά τείχη. Κοντά στην Εδεσσα αποκαλύφθηκε τμήμα ρωμαϊκού λουτρού -πιθανόν από ρωμαϊκό πανδοχείο- και στην Τραϊανούπολη ένα μοναδικό δείγμα οθωμανικού χανιού. Η Καντίμ Κιοπρού, στην ανατολική Μακεδονία, είναι από τις ελάχιστες ρωμαϊκές γέφυρες που σώθηκαν, μαζί με μερικές οθωμανικές του σπουδαίου αρχιτέκτονα Σινάν στην Ανατολική Θράκη. Στην ΠΓΔΜ σώζεται το ρωμαϊκό θέατρο της Ηρακλείας Λυγκηστίτιδος. Δυτικά της Κομοτηνής βρέθηκαν ίχνη της παλιάς Μαξιμιανούποληςκαι ένα παλαιοχριστιανικό νεκροταφείο.
Η «αναβίωση» του αρχαίου άξονα είναι γεγονός
Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ Εγνατία συμπτίπτει ή ακολουθεί παράλληλα τον αρχαίο δρόμο σε μερικά μόνο τμήματα του.Ωστόσο, όπως ο σημαντικός άξονας της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, έτσι και ο νέος δρόμος, που συμβολικά ονομάστηκε Εγνατία οδός, υπήρξε μεγαλόπνοο έργο.Φέτος την άνοιξη, 40 χρόνια από την πρώτη εργολαβία και 15 χρόνια από τη στιγμή που ξεκίνησε ουσιαστικά η κατασκευή της, η Εγνατία θα δοθεί, ολοκληρωμένη, στην κυκλοφορία. Το μήκος του κλειστού αυτοκινητόδρομου είναι 947 χλμ. και για την κατασκευή του δαπανήθηκαν περισσότερα από 6,5 δισ. ευρώ. Η ιδέα «αναβίωσης» της αρχαίας Εγνατίας άρχισε να συζητείται αμέσως μετά τον εμφύλιο πόλεμο και στις αρχές της δεκαετίας του '70 ξεκίνησαν οι προσπάθειες για τη σύνταξη μελετών με σκοπό την τμηματική ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα.Εκείνη την περίοδο έγιναν τα πρώτα έργα σε «δύσκολες» περιοχές (Μέτσοβο και Καβάλα), αλλά λόγω έλλειψης χρηματοδότησης δεν μπόρεσαν να κατασκευαστούν περισσότερα από 49 χλμ. έως και το 1994. Τη χρονιά εκείνη το ΥΠΕΧΩΔΕ ενέταξε την κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους του οδικού άξονα στο Β' ΚΠΣ, την επόμενη δεκαετία κατασκευάσθηκαν περίπου 389 χλμ. του αυτοκινητόδρομου και την τελευταία πενταετία άλλα 509 χλμ. Η σύγχρονη Εγνατία οδός διαθέτει 50 κόμβους σύνδεσης με το οδικό δίκτυο, 350 άνω και κάτω διαβάσεις εισόδου - εξόδου, 1.650 μεγάλες γέφυρες, συνολικού μήκους 40 χλμ. περίπου, 76 σήραγγες συνολικού μήκους49,5 χλμ., 43 περάσματα ποταμών και 11 διασταυρώσεις με σιδηροδρομικές γραμμές.Ξεκινώντας από την Ηγουμενίτσα και καταλήγοντας στους Κήπους του Εβρου, διέρχεται από περιοχές όπου διαμένει το 36% του πληθυσμού της χώρας και παράγεται το 33%του ΑΕΠ.Ο δρόμος εκτιμάται ότι θα συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη των περιοχών που διατρέχει, διευκολύνοντας παράλληλα, με κάθετους άξονες, τις μεταφορές από και προς τα κράτη στα βόρεια σύνορα της Ελλάδας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου